Ekonomia

Think Small

Na początku lat 60-tych Volkswagen stanął w Stanach Zjednoczonych przed poważnym wyzwaniem. Niemiecki producent samochodów miał problemy z zaistnieniem na amerykańskim rynku, a jego samochody uważano za dziwne i zbyt małe. W odpowiedzi na te wyzwania Volkswagen rozpoczął jedną z najbardziej kultowych kampanii reklamowych wszech czasów: “Think Small”.

Kampania “Think Small”, która została stworzona przez nowojorską agencję reklamową Doyle Dane Bernbach, wystartowała w 1959 roku z całostronicowym ogłoszeniem w New York Times. Reklama przedstawiała małe, czarno-białe zdjęcie Volkswagena Beetle zaparkowanego na białym tle, z hasłem “Think Small” wypisanym pogrubionymi, prostymi literami.

W czasach, gdy reklamy amerykańskich samochodów skupiały się na wielkości i mocy pojazdów, kampania “Think Small” była radykalnym odstępstwem. Reklamy podkreślały niewielkie rozmiary Beetle’a, wskazywały na oszczędność paliwa, łatwość parkowania i przystępną cenę. Reklamy wykorzystywały również humor i dowcip, aby przemówić do konsumentów, z dowcipnymi nagłówkami takimi jak “Lemon” i “Ugly is only skin deep”.

Kampania “Think Small” odniosła natychmiastowy sukces, a sprzedaż Volkswagena Beetle gwałtownie wzrosła w Stanach Zjednoczonych. Kampania zdobyła wiele nagród reklamowych i jest często cytowana jako klasyczny przykład siły kreatywnej reklamy. Reklamy “Think Small” pomogły wypromować Volkswagen jako markę, która różniła się od innych amerykańskich producentów samochodów, z naciskiem na praktyczność, przystępność i poczucie humoru.

Sukces kampanii “Think Small” może być związany z kilkoma czynnikami. Po pierwsze, reklamy były bezpośrednią odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stał Volkswagen na rynku amerykańskim. Małe rozmiary w połączeniu z humorem uczyniły słabe strony mocnymi. Po drugie, reklamy były wizualnie uderzające i zapadające w pamięć, z ich prostym, minimalistycznym wzornictwem wyróżniającym się z bardzo bogatych wizualnie amerykańskich reklam. Wreszcie, reklamy przemawiały bezpośrednio do konsumentów, odnosząc się do ich obaw dotyczących wydajności paliwowej, przystępności i praktyczności.

Dziś, kampania “Think Small” jest przedstawiana jako jedna z najbardziej udanych kampanii reklamowych wszech czasów. Reklamy pomogły Volkswagenowi zdobyć pozycję głównego gracza na rynku amerykańskim, a Beetle do dziś pozostaje ikoną marki.

W świecie, w którym reklama jest często postrzegana jako manipulacyjna, kampania “Think Small” jest świadectwem siły szczerości, humoru i kreatywności.